Het is blijkbaar de maand van de losse bruggen. Twee Alhambra klassieke gitaren met hetzelfde probleem.
Zoals je op de foto kunt zien, komt de achterkant van de brug omhoog. Mocht je dat bij je eigen gitaar zien, haal dan onmiddellijk de spanning van de snaren en breng ze binnen voor herstel. De schade is mogelijks groter als je wacht tot de brug er afvliegt…
Wanneer de brug voorzichtig losgemaakt is, wordt de oorzaak van het loskomen duidelijk.
De verlijmingszone was niet netjes uit de vernis gesneden en de lijm was slecht verdeeld.
Het bovenblad wordt bij het bouwen van de gitaar eerst volledig vernist. Dan wordt op de plaats waar de brug gaat komen de vernis weggesneden. Om het bouwen wat goedkoper te maken, wordt deze werkwijze soms wat aangepast: men kleeft een stukje tape op de plaats waar de brug moet komen voor het vernissen en haalt dan achteraf de tape weg om de brug te kunnen lijmen. Dit is echter minder nauwkeurig werk, zoals je kunt zien op bovenstaande afbeelding: er is nog een rand vernis blijven staan onder de brug. Het lijmvlak is hierdoor kleiner en de brug “zweeft” boven het hout door de dikte van de vernis. Dit verzwakt de verlijming. Als er dan nog een dikke worst slecht verdeelde lijm op gespoten wordt, dan zijn problemen te verwachten…
De oplossing is om alle oude lijm te verwijderen, de vernis wel fatsoenlijk weg te halen en opnieuw te lijmen.
Ik verkies beenderlijm omdat die reversibel is: mocht de brug ooit terug loskomen, dan heeft de volgende luthier al niet het werk om de lijmresten te verwijderen. Gewoon een beetje extra verse lijm toevoegen en plakken maar. Synthetische lijm moet volledig verwijderd worden voor er terug een stevige verlijming kan gebeuren.
Met een rij brugklemmetjes wordt zachte druk netjes verdeeld. Vierentwintig uur laten rusten en dan oppoetsen, verse snaren en weer vele jaren speelplezier.
Brug nummer twee was losgekomen om een andere reden: hier was de vernis te diep ingesneden – wel een millimeter diep in het fretbord. De vezels die aan de achterkant geen steun meer hadden, hebben meegegeven onder de kracht van de snaren. Het rood lijntje op onderstaande foto geeft de zone die te diep ingesneden is. Een aantal vezels hangen bij het losmaken nog aan de brug, een ander deel hangt er nog als een losse flap aan.
Ik heb de losse vezels met warme lijm vastgelijmd en laten uitharden. Dan het geheel gevlakt, zodat een groot lijmvlak ontstaat. De brug terug gelijmd met warme lijm en die zou moeten blijven hangen.
Dit zijn natuurlijk problemen die het herstellen bemoeilijken. Mochten de vlakken netjes en groot genoeg uitgesneden zijn, niet dieper dan de vernis, verlijmd met warme lijm, dan zouden deze herstellingen makkelijker zijn en vooral ook minder nodig.
Maar goed, weer twee herstelde gitaren.